شکستن دیوار صوتی توسط جت های ما فوق صوت، صدایی مهیب، مانند یک انفجار بزرگ تولید می کند.
هواپیمای ما فوق صوت X-59
ناسا خبر داد که هواپیمای ما فوق صوت و بی صدای آزمایشی این سازمان QueSST X-59، برای مونتاژ نهایی آماده است. این جت می تواند سفرهای ما فوق صوت کم صدا را که تاکنون بیش تر جنبه تبلیغاتی داشته اند، به واقعیت تبدیل کند. تکنولوژی این جتِ ما فوق صوت توسط لاکهید مارتین طراحی شده است، و تا سال ۲۰۲۱ میلادی اولین پرواز خود را به ثمر خواهد نشاند.
به گزارش مجله دلتا؛ پروازهای ما فوق صوت به دلیل ایجاد آلودگی صوتی بسیار بالا برای ساکنان زمین، در سال ۱۹۷۳ میلادی ممنوع شد. ناسا در تلاش است با بهره گیری از تکنولوژی و راه کارهای نوین، بتواند نسلی جدید از جت های ما فوق صوت را تولید کند که صدای آن در نتیجه شکستن دیوار صوتی زیاد نباشد.در سه دهه اخیر، این نخستین جت آزمایشی شبیه سازی شده ناسا در ابعاد بزرگ است. هدف از طراحی و تولید این جت کاهش آلودگی صوتی ناشی از یک انفجار صوتی تا حد صدای یک برخورد سنگین است.
این هواپیمای ما فوق صوت و بی صدابسیار باریک و به شکل مداد طراحی شده است. جت X-59 در قسمت جلویی فاقد پنجره و به جای آن، برای دادن دید مناسب به خلبان، یک مانیتور قرار داده شده است که اطلاعات را از دوربین های تعبیه شده روی بدنه، نمایش می دهد.
در حالی که سرعت این جتِ بلند و باریک، تا ما فوق صوت افزایش می یابد، صدایی به اندازه صدای بسته شدن در خودرو ایجاد می کند. از آنجا که این وسیله با سرعت ۱۵۰۰ کیلومتر بر ساعت و در ارتفاع حدود ۵۵ هزار پا پرواز می کند، این صدا، برای افراد قابل شنیدن نیست.
ناسا برای به دست آوردن بازخوردهای موثر، پرواز آزمایشیِ هواپیمای X-59 را روی بخش های متعددی از ایالات متحده امتحان می کند. همان گونه که چنین آزمایشی با هواپیمای F/A- هورنت بر فراز تگزاس انجام شده است. این آزمایشات به تبیین قانون جدید برای پروازهای زمینی ما فوق صوت کمک خواهد کرد.